Дмитро Олійник, Голова Ради ФРУ:
"В усьому світі формула економічного зростання та захисту робочих місць однакова. І в країнах ЄС, і в США, і в Африці… В її основі - захист власного ринку, публічних фінансів і стимулювання промисловості через локалізацію виробництва.
Якщо у керівництва країни є політична воля і бажання підтримати свої робочі місця та власну економіку – її політика завжди спрямована на розвиток промисловості.
Хочу навести цікавий приклад локалізації виробництва локомотивів у Єгипті.
Ще в листопаді 2020 року міністри планування та транспорту Єгипту підписали Угоду про створення великої національної залізничної компанії NERIC (National Egyptian Railway Industries Company) - спільного підприємства за участі групи єгипетських компаній і держави, метою якої є (!) локалізація виробництва і здійснення ремонту локомотивів в Єгипті.
На сайті компанії прямо зазначена мета її діяльності – задовольнити потреби країни, забезпечити зайнятість населення, залучити інвестиції та збільшити експорт продукції з високою доданою вартістю. Для цього локалізація виробництва локомотивів в Єгипті має складати не менш, ніж 50% у найближчі 10 років.
Вже наприкінці 2020 року новостворена компанія підписала низку угод з міжнародними гігантами, які сприятимуть досягненню головної мети NERІC:
- угоду з Huawei про навчання і передачу навичок китайського технологічного гіганту єгипетському персоналу;
- угоду про створення академії інженерів залізничного транспорту в Каїрі спільно з Bombardier Transportation для навчання місцевого населення інженерним спеціальностям;
- угоду про створення центру управління залізничною сигналізацією в Технічному інституті залізничних технологій - відповідно до угоди між Національним управлінням залізниць і єгипетським відділенням французького виробника Alstom;
- меморандум про взаєморозуміння між Головним управлінням сухопутних портів і Консорціумом американських і британських компаній (назви виробників не розголошуються).
Це яскравий приклад того, що жоден із світових виробників не відмовився від співпраці з Єгиптом через заявлене прагнення локалізації на досить високому рівні - не менш, ніж 50% в найближчі декілька років.
Навпаки компанії виявили зацікавленість і готовність до співпраці.
В результаті NERІC нарешті досягла домовленості з Hyundai Rotem щодо умов поставки 32 поїздів для метрополітену Каїра.
Варто нагадати, що контракт з Hyundai вартістю 352 млн дол США було підписано ще в 2017 році. Але справа ніяк не могла зрушити з місця через відсутність домовленості про ступінь локалізації.
І лише зараз, коли згідно умов контракту - для перших 10 поїздів ступінь локалізації була встановлена на рівні 25%, а далі керівництво Єгипту поставило вимогу Hyundai протягом 4 років досягти рівня локалізації в Єгипті 50% і 75% - протягом 6 років - Угода вступила в дію!
Можемо тільки уявити, ЯК це вплине на економіку та зайнятість в країні! І позаздрити Єгипту!
Завдяки розумній державній політиці Уряд Єгипту зумів:
- залучити нові технології;
- завантажити власні виробництва;
- забезпечити навчання для свої громадян і забезпечити їх якісними високопродуктивними робочими місцями.
Майже у всіх країнах намагаються в той чи інший спосіб використати публічні кошти для стимулювання вітчизняних виробників.
І чим більш відсталою на рівні провідних держав світу є країна, тим сильнішими у ній є заходи протекціонізму для розвитку національної промисловості. Тим вищими є бар’єри доступу до державних коштів для іноземних компаній.
Світ переживає економічну кризу і Україна, звісно, не є виключенням! Тому публічні кошти мають сприяти відновленню і більш-менш стійкому зростанню нашої економіки.
За рахунок спрямування державних коштів на розвиток вітчизняних виробників наша країна здатна:
- розвинути будь-яку галузь промисловості (а не тільки машинобудівну);
- збільшити рівень зайнятості населення і скоротити трудову міграцію;
- захистити публічні закупівлі від демпінгу з боку країн, що пропонують свої товари за ціною нижче собівартості з метою знищення конкурента або встановлення монополії;
- досягти зростання ВВП;
- збільшити зростання податкових відрахувань.
Мені здається, що усі необхідні аргументи та розрахунки для прийняття Закону про локалізацію у машинобудівній галузі Федерація роботодавців України разом з виробниками, ініціаторами проекту закону № 3739 вже неодноразово наводила під час публічних виступів, прес-конференцій, зустрічей на заводах тощо, а також на офіційному сайті, який ми присвятили законопроекту № 3739! http://localization.fru.ua/
Тому час Уряду України і Президенту визначитися із політикою держави по відношенню до вітчизняних виробників і наших співгромадян.
Вірю, що політика держави буде розумною та справедливою! Так має бути у цивілізованій країні!
Локалізації бути, друзі!"